Το 2032 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην Τουρκική Αεροπορία και θα έχει επιτύχει πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα το πρώτο τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής μαχητικό 5ης γενιάς του προγράμματος TF-X σύμφωνα με την κρατική εταιρεία ΤΑΙ που θα κατασκευάσει το αεροσκάφος.

Του Γιώργου Τσιμπούκη

Όπως φαίνεται στο χρονοδιάγραμμα που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία ΤΑΙ το πρόγραμμα θα εξελιχτεί σε τρείς φάσεις με την πρώτη φάση να ξεκινά στις 17 Σεπτεμβρίου του 2018.

Σημειώνεται ότι η σύμβαση για την ανάπτυξη του νέου τουρκικού μαχητικού υπογράφηκε στις 5 Αυγούστου του 2016 και ακολούθησαν δύο χρόνια διαβουλεύσεων και επαφών με πιθανούς συνεργάτες καθότι το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι το μεγαλύτερο που έχει αναλάβει ποτέ η τουρκική αμυντική βιομηχανία.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΤΑΙ το πρώτο στάδιο της πρώτης φάσης θα διαρκέσει από το Σεπτέμβριο του 2018 μέχρι το Φθινόπωρο του 2022 και θα αφορά την φάση της αρχικής σχεδίασης του μαχητικού.

Το δεύτερο στάδιο της πρώτης φάσης θα διαρκέσει από το Φθινόπωρο του 2022 μέχρι το Φθινόπωρο του 2028 και θα αφορά την φάση της λεπτομερούς σχεδίασης του μαχητικού και την οριστικοποίηση της σχεδίασης.

Η δεύτερη φάση θα διαρκέσει από το Φθινόπωρο του 2028 μέχρι το τέλος του 2031 όπου θα κατασκευαστούν τα πρωτότυπα και στις αρχές του 2030 θα επιτευχθεί η αρχική επιχειρησιακή ικανότητα του νέου μαχητικού.

Τέλος, η τρίτη φάση η οποία θα ξεκινήσει στις αρχές του 2032 και θα ολοκληρωθεί το 2035 με την επίτευξη της πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας (Full Operational Capability) κατά την διάρκεια της περιόδου αυτής θα πραγματοποιηθεί η μαζική παραγωγή του μαχητικού.

Για την ανάπτυξη του μαχητικού η ΤΑΙ συνεργάζεται με τις εταιρείες BAE Systems, την κινεζική AVIC, και την ευρωπαϊκή Airbus SE. Το μεγάλο πάντως πρόβλημα που οι Τούρκοι αντιμετωπίζουν είναι η ανάπτυξη του κινητήρα που θα εξοπλίσει το νέο μαχητικό.

Για το λόγο αυτό η Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας της Προεδρίας της Δημοκρατίας (SSB) υπέγραψε πριν από λίγες ημέρες σύμβαση με την τουρκο-καταριανή εταιρεία TR Motor με απώτερο στόχο την ανάπτυξη ενός κινητήρα ο οποίος δεν θα υπόκειται σε περιορισμούς από ξένες κυβερνήσεις αναφορικά με την μεταφορά τεχνολογίας, τα πνευματικά δικαιώματα και τους όρους εξαγωγής σε τρίτες χώρες.

Σύμφωνα με τον διευθυντή της SSB, Ismail Demir η Τουρκία επιθυμεί να συνεργαστεί με ξένες εταιρείες για την ανάπτυξη του νέου κινητήρα, με την προϋπόθεση ότι ο νέος κινητήρας θα ανήκει αποκλειστικά στην Τουρκία, ενώ εκτίμησε ότι το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την σχεδίαση ανάπτυξη δοκιμή και παραγωγή του νέου κινητήρα θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια.

Όπως επισημαίνει η ΤΑΙ από το 2019 παράλληλα με την σχεδίαση του μαχητικού οι Τούρκοι μηχανικοί θα εργαστούν πάνω στην ανάπτυξη των υποσυστημάτων που θα εξοπλίσουν το νέο μαχητικό όπως το ραντάρ, το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, θα δημιουργήσουν τις κατάλληλες υποδομές για την ανάπτυξη του νέου μαχητικού και την μετέπειτα παραγωγή του.

Σύμφωνα με την ΤΑΙ η κατασκευή του πρωτότυπου θα ξεκινήσει το 2020, ενώ η πρώτη πτήση του μαχητικού εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί το 2023. Όσον αφορά την έναρξη της μαζικής παραγωγής του τουρκικού μαχητικού αυτή εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει μεταξύ του 2032 και του 2035.

Source link