Δυο ενδιαφέρουσες ειδήσεις περιλάμβανε η ενημέρωση του αμερικανικού Πενταγώνου πριν από μερικές ώρες από τον εκπρόσωπό του συνταγματάρχη Ρομπ Μάνινγκ, στον τομέα που αφορά το «σίριαλ» των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 της Lockheed Martin, στο πρόγραμμα ανάπτυξης των οποίων συμμετείχε εξ αρχής και χρηματοδοτώντας η γειτονική μας χώρα.

Η μία είδηση είναι ότι πέραν της διαδικασίας εκπαίδευσης του προσωπικού εδάφους από τουρκικής πλευράς που βρίσκεται σε εξέλιξη, σύντομα αναμένεται η έναρξη του προγράμματος εκπαίδευσης Τούρκων πιλότων στον συγκεκριμένο τύπο μαχητικού. Οι πρώτοι Τούρκοι πιλότοι έχουν ήδη φθάσει στην έρημο της Αριζόνα και την αεροπορική βάση «Λουκ» (Luke Air Force Base / AFB).

Η δεύτερη είδηση είναι η τοποθέτηση του εκπροσώπου αναφορικά με το θέμα της μεταβίβασης της κυριότητας των αεροσκαφών στην τουρκική Αεροπορία (THK). Σύμφωνα λοιπόν με τις υπάρχουσες συμφωνίες, οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούν την «κηδεμονία» (custody), την ευθύνη δηλαδή της φύλαξης των αεροσκαφών, μια διαδικασία που διαρκεί ένα έως δύο χρόνια.

Άρα, δικαιώνονται οι εκτιμήσεις όσων λέγανε ότι οι Αμερικανοί κερδίζουν χρόνο με σκοπό να διευθετήσουν το πρόβλημα της Τουρκίας και τα αεροσκάφη θα παραδοθούν το νωρίτερο προς τα τέλη του 2019 ή εντός του 2020, εάν φυσικά πάνε όλα πάνε καλά. Διότι οι αντιδράσεις είναι τεράστιες και φυσικά δεν αναφερόμαστε στις ελληνικές…

Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο και σε βιομηχανικό επίπεδο καθώς η τουρκική αμυντική βιομηχανία συμμετέχει στην εφοδιαστική αλυσίδα του μαχητικού, με την τουρκική TAI (Turkish Aerospace Industries) να κατασκευάζει τμήματα του μαχητικού, όπως και οι Alp Aviation, AYESAS, Kale Aviation, Kale Pratt & Whitney.

Ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου όμως βεβαίωσε εκ νέου ότι «η αμερικανική κυβέρνηση δεν έχει ακόμα αποφασίσει για τη μελλοντική συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter».

Source link